x

X
X
X

STRESZCZENIE

Nowy Jork. Nowe zasady.

W wielomilionowym mieście nikt nie usłyszy twojego krzyku… Po brutalnych zabójstwach, które po raz kolejny wstrząsnęły ich rodzinnym miasteczkiem, czwórka ocalałych bohaterów opuszcza legendarne Woodsboro. Pragną rozpocząć nowy rozdział życia. Przeprowadzają się do Nowego Jorku, dynamicznego, wielkiego miasta pełnego ludzi, które ma im pomóc zapomnieć o mrocznej przeszłości. Jednak Ghostface sprawi, że Nowy Jork mieć będzie jeszcze jeden powód, aby nigdy nie zasypiać.

METRYKA

DANE FILMU

Tytuł oryginalny: Scream VI
Produkcja: Project X Ent., Radio Silence Productions, Spyglass Media Group, Paramount Pictures, USA, 2023
Premiera światowa: 10.03.2023
Premiera polska: 10.03.2023
Czas: 123 minuty
Dozwolony od lat: 15 lat
Dystrybucja w Polsce: Forum Film Poland

AKTORZY

Courteney Cox ... Gale Riley
Melissa Barrera ... Samantha Carpenter
Jenna Ortega ... Tara Carpenter
Marley Shelton ... Judy Hicks
Hayden Panettiere ... Kirby Reed
Mason Gooding ... Chad Micks-Martin
Jasmin Savoy Brown ... Mindy Micks-Martin
Dermot Mulroney ... policjant Williams
Henry Czerny ... profesor Freddie
Samara Weaving ... Samara Weaving
Tony Revolori ... Gabe
Jack Champion ... Evan
Devyn Nekoda ... Alison
Liana Liberato ... Carly
Josh Segarra ... David
Thomas Cadrot ... Brooks
Frank Fiola ... nowojorski policjant
Andre Anthony ... Frankie
Evelyne Morrisette ... dziennikarka
Roger L. Jackson ... głos Ghostface'a

TWÓRCY

Reżyseria:Matt Bettinelli-Olpin, Tyler Gillett
Scenariusz: James Vanderbilt, Guy Busick, Kevin Williamson (postaci)
Muzyka: Brian Tyler
Zdjęcia: Brett Jutkiewicz
Montaż: Jay Prychidny
Scenografia: Michele Laliberte
Dekoracje: Mathieu Giguère, Philippe Lord
Efekty specjalne: David Pleau
Kostiumy: Avery Plewes
Casting: Rich Delia
Producenci: Paul Neinstein, William Sherak, James Vanderbilt
Producenci wykonawczy: Gary Barber, Chad Villella, Cathy Konrad, Ron Lynch, Marianne Maddalena, Peter Oillataguerre, Kevin Williamson

GENEZA

Słynna seria filmów grozy w reżyserii Wesa Cravena miała początkowo być trylogią, na którą złożyły się filmy z lat 1996, 1997 i 2000. Cykl, w powszechnej opinii krytyki i widzów, na nowo zdefiniował podgatunek „slasher” (z angielskiego: slash – ciąć), czyli opowieści, w której większość bohaterów, często bardzo młodych, ginie w przerażających okolicznościach z ręki psychopaty, albo też demona o ponadludzkich właściwościach. Za prekursora gatunku powszechnie uważa się „Psychozę” („Psycho”, 1960) Alfreda Hitchcocka, film wręcz uwielbiany przez twórców klasycznych osiągnięć podgatunku z lat 70. i 80.

Jednak w 2011 roku Wes Craven, traktowany jako odnowiciel kina grozy, twórca innego wielkiego przeboju – „Koszmaru z ulicy Wiązów” („A Nightmare on Elm Street”, 1984), połączył ponownie swe siły ze scenarzystą Kevinem Williamsonem, by jeszcze raz opowiedzieć o tajemniczym zabójcy w halloweenowej masce, ukazującej twarz wykrzywioną grymasem, a inspirowanej obrazem norweskiego malarza Edvarda Muncha „Krzyk” z 1893 roku. I tak oto trylogia zyskała kontynuację.

Pierwszy „Krzyk”, na którego kształt wpływ miał kultowy „Halloween” (1978) Johna Carpentera, był najbardziej kasowym filmem na rynku amerykańskim w 1996 roku. Sukces wziął się zarówno z mistrzostwa Wesa Cravena w budowaniu napięcia (złowrogie sceny z dzwoniącym telefonem), jak i specyficznego poczucia humoru, przejawiającego się zwłaszcza w inteligentnej grze z regułami gatunkowymi „slashera”. Ironia na granicy zgrywy i prawdziwa groza połączyły się w trylogii „Krzyk” w idealnych proporcjach. Taka była opinia sporej części krytyki, zwłaszcza zaś armii zaprzysięgłych fanów.

Dodać należy, że scenarzystę „Krzyku” i twórcę głównych postaci serii, Kevina Williamsona, zainspirowały prawdziwe wydarzenia z Gainesville (Floryda) z 1990 roku. Seryjny morderca Danny Rolling, który zabijał młode kobiety w domach położonych blisko lasu, został skazany na śmierć i stracony w 2006 roku. Przedtem przyznał się także do morderstw dokonanych w 1989 w Shreveport (Luizjana). Williamson przeżył traumę po obejrzeniu w 1994 roku dokumentu o zbrodniach Rollinga. W 1998 opowiedział w CNN o tym, jak bardzo się bał, gdy zastał otwarte okno w domu. Zadzwonił do przyjaciela, który jednak potraktował jego strach niezbyt serio. Przerażony Williamson uzbroił się w nóż kuchenny, a potem zaglądał nawet pod łóżka, sprawdzając, czy nie kryje się tam tajemniczy napastnik. O trzeciej czy czwartej nad ranem, po bezsennej nocy, zaczął pisać otwierającą scenę „Krzyku”.

Reżyser czterech kolejnych odsłon serii, urodzony w 1939 Wes Craven, zadebiutował w 1972 roku krwawym filmem zemsty „Ostatni dom po lewej stronie” („The Last House of Left”). Był jego scenarzystą, reżyserem i montażystą. Już wówczas, choć początkowo niedoceniony, dał się poznać jako twórca nowych standardów krwawego kina grozy. Wspomniany „Koszmar z ulicy Wiązów” (1984) stał się początkiem kultowego cyklu.

Pierwsza odsłona „Krzyku” zdobyła w 1996 roku nagrodę MTV w kategorii Najlepszy film. Dwie pierwsze części serii zarobiły w USA ponad 204 mln dolarów. Craven był filmowym erudytą, znawcą twórczości Truffauta i Bergmana. – Lubię opowiadać o lękach obecnych w naszej kulturze. Uważam, że konfrontacja z naszym strachem nas wzmacnia – mówił. – Wierzę w kino jako formę sztuki, potrafiącą doskonale opisywać strach, ale i radość.