x

zobacz więcej

zobacz więcej

X
X
X

STRESZCZENIE

Fisheye to wizjer, a zarazem jedyny kontakt ze światem Anny (Julia Kijowska), która właśnie dokonała wielkiego odkrycia naukowego. Niestety nie dane jest jej nacieszyć się owocami swej pracy. Zostaje bowiem porwana i poddana obserwacji w zamknięciu. Przez tytułowy wizjer śledzi życie najbliższych, którzy nie szczędzą wysiłków, by ją odszukać. Jednocześnie nawiązuje skomplikowaną relację z porywaczem (Piotr Adamczyk). Zdesperowana kobieta zaczyna rozumieć, że aby się uwolnić, musi rozwikłać tajemnicę z przeszłości.

Izolacja – to słowo nabrało nowej treści w czasach pandemii. Michał Szcześniak, autor przyjętej z aplauzem krótkometrażowej „Łódki” i średniometrażowego „Spitsbergenu”, zawsze interesował się bohaterami pod presją i z uwagą przyglądał ludziom, którzy zaczynają sobie zdawać sprawę z psychologicznych pułapek, w których się znaleźli. „Punkt wyjścia” – tak zresztą zatytułowany był dokument, który przyniósł mu zasłużone uznanie. Jego bohaterowie to ludzie dążący do przełamania życiowego impasu, często na oślep, niekonsekwentnie, ale z reguły z potężną determinacją.

X

EKIPA

Julia Kijowska (Anna Waterman)

Jedna z najciekawszych polskich aktorek, wielokrotnie nagradzana zarówno za dokonania teatralne, jak i filmowe. Urodziła się 16 marca 1981 roku w Warszawie. W 2005 ukończyła warszawską Akademię Teatralną. Od 2006 do 2012 roku była aktorką Teatru Dramatycznego, od 2013 należy do zespołu warszawskiego Teatru Ateneum. Pierwszą rolę filmową zagrała w „Boisku bezdomnych” Kasi Adamik (2008). W tym samym roku wystąpiła również w ostatnim filmie Piotra Łazarkiewicza „0_1_0”. Za rolę Chai w nominowanym do Oscara filmie Agnieszki Holland „W ciemności” otrzymała po raz pierwszy nominację do nagrody Zbyszka Cybulskiego (2011). Nominowana jeszcze dwukrotnie, nagrodę tę zdobyła w 2018 roku za całość dotychczasowych osiągnięć. Kolejne lata pokazały Julię w rolach pierwszoplanowych. W filmie „Miłość” Sławomira Fabickiego (2012) wcieliła się w Marię – rola ta przyniosła jej nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu w Salonikach, Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Warnie oraz na Festiwalu Aktorstwa Filmowego we Wrocławiu. Od 2012 roku pracowała pod okiem Wojtka Smarzowskiego, co zaowocowało rolami w „Drogówce” (2013) i „Pod Mocnym Aniołem” (2014). W 2014 roku uhonorowana Specjalną Doroczną Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2016 zagrała w nagrodzonych Srebrnym Niedźwiedziem „Zjednoczonych stanach miłości” Tomasza Wasilewskiego. 3 października 2017 w Teatrze Ateneum spektaklem „Spowiedź motyla” zadebiutowała jako reżyserka oraz kompozytorka i autorka piosenek. Na deskach tego teatru występuje w głośnym spektaklu „Tramwaj zwany pożądaniem” w reżyserii Bogusława Lindy. W 2018 uhonorowana prestiżową szwedzką nagrodą Guldbaggen za rolę drugoplanową w filmie „Strawberry Days” („Truskawkowe dni”) w reż. Wiktora Ericsona. Rok ten przyniósł kolejny tytuł z Julią w roli głównej – „Nina” w reż. Olgi Chajdas. Z kolei w 2019 wszedł na ekrany „Żelazny Most” w reż. Moniki Młodzianowskiej.

Piotr Adamczyk (porywacz)

Aktor teatralny, filmowy i dubbingowy. Urodził się w Warszawie 21.02.1972 roku. Ukończył XXX LO, a potem warszawską PWST (1997). Na drugim roku studiów wyjechał do Londynu, uzyskawszy stypendium w Brytyjsko-Amerykańskiej Akademii Teatralnej. Tam, w przedstawieniu dyplomowym, zagrał tytułową rolę w „Hamlecie” (po angielsku). Od 1995 występował w Warszawie, w Teatrze Współczesnym (m.in. „Tango”, „Łgarz”, „Namiętna kobieta”) oraz gościnnie m.in. w Teatrze Polskim („Don Juan”) i Teatrze Narodowym w przestawieniu „Władza” Nicka Deara („Ludwik XIV”). Zagrał także w języku włoskim w „Emigrantach” Sławomira Mrożka w teatrze Sala Uno w Rzymie. Grał w teatrze IMKA w „Dziennikach” Witolda Gombrowicza. Zagrał rolę Chopina w filmie Jerzego Antczaka „Chopin. Pragnienie miłości”, która rozpoczęła jego karierę na dużym ekranie. Wystąpił także w międzynarodowych koprodukcjach „Karol. Człowiek, który został papieżem” i „Karol. Papież, który pozostał człowiekiem”, gdzie wcielił się w Karola Wojtyłę. Szybko wykazał swą wszechstronność, stając się gwiazdą wielu filmów (m.in. cykl „Listy do M”) i seriali, z równą swobodą grając role dramatyczne i komediowe. Występował często w Teatrze Telewizji, m.in.: „Ketchup Schroedera”, „Legenda o św. Antonim”, „Portret wenecki”, „Tango”, „Sprawa Stawrogina”, „Dwa teatry”, „Wniebowstąpienie” i „Wyzwolenie”. Trzy razy zdobył Telekamerę (2006, 2011, 2012) w kategorii Najlepszy aktor. W 2011 wyróżniono go za rolę w serialu „Przepis na życie”. Odznaczony srebrnym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Wojciech Zieliński (Jan)

Urodził się 23.04.1979 w Łodzi. Ukończył technikum geodezyjne, potem zaś studia na wydziale aktorskim PWSTiTV w Łodzi (2004). W tym samym roku został nagrodzony za dwie role sceniczne: Irwina w „Tajemnej ekstazie” i tytułową kreację w spektaklu „Géza – dzieciak”. Na XXII Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi otrzymał Grand Prix, Nagrodę Publiczności i nagrodę ZASP-u. Od 2005 jest aktorem w warszawskim Teatrze Studio. Karierę filmową rozpoczął od epizodu w „Dotknij mnie” Anny Jadowskiej i Ewy Stankiewicz. Ważna była wyrazista rola Darka Leśniaka „Dahomeja” w serialu „Oficer”. Pojawił się również jako Kalafior w filmie „Z odzysku” Sławomira Fabickiego. Rok 2007 przyniósł mu rolę Arkadiusza Cyganika „Cygi” w „Świadku koronnym” oraz w serialu „Odwróceni”. Zwrócił na siebie uwagę jako kierowca i ochroniarz „Blachy”, granego przez Roberta Więckiewicza. Za główną rolę w „Chrzcie” (2010) Marcina Wrony nagrodzony (wraz z Tomaszem Schuchardtem) Złotymi Lwami na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

Michał Szcześniak (reżyeria)

Reżyser i scenarzysta. Urodził się w Warszawie 8.10.1982 roku. Absolwent Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej im. Andrzeja Wajdy. Zdobywca nagrody za najlepszą reżyserię teatroteki WFDiF „Porwać się na życie” (2018). Jego film dokumentalny „Punkt wyjścia” został zakwalifikowany do półfinału 10 filmów ubiegających się o nominację do Oscarów (2016). „Punkt wyjścia” brał także udział w prestiżowych festiwalach, m.in.: SUNDANCE Film Festival (konkurs), IDFA Amsterdam, 57th DOK. Leipzig (konkurs), Festival Al Este de Lima, 30th Warsaw Film Festival, 20th Vilnius International Film Festival (konkurs), Florida Film Festival (konkurs), TRT Documentary Awards in Turkey, Sheffield Doc/Fest, NY Rooftop w NYC. Film zdobył liczne polskie główne nagrody, m.in. Złotą Żabę na 22. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Camerimage, a także Główną Nagrodę Docu/Short na Docudays UA i specjalne wyróżnienie na Documenta Madrid. Debiutancki film Szcześniaka „Łódka” uhonorowano m.in. I nagrodą dla najlepszego filmu krótkometrażowego na Cyprus International Film Festival, statuetką „Excellence In Independent Film” na Seattle Polish Film Festival, wyróżnieniem na Polskim Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni, nagrodą Mały Pagórek na Festiwalu Filmowa Góra, III nagrodą na przeglądzie filmów niezależnych w Bydgoszczy, jak również nagrodą za najlepszy scenariusz europejski (Nisimasa European Script Contest 2005). Rok wcześniej twórca otrzymał I nagrodę w konkursie Nisimasa Polish Script Contest za scenariusz „Goliath”. W 2007 przypadła mu II nagroda w konkursie ,,Kontest” na najlepszy polski dramat współczesny, organizowanym przez Teatr Wytwórnia i Ministra Kultury, a także nagroda European Short Pitch za scenariusz „Goliath”. Jego film „Saszka, Saszka…”, zrealizowany w ramach programu „Pierwszy Dokument” Studia Młodych im. Andrzeja Munka, otrzymał 4 nagrody na Festiwalu Szkoły Filmowej VGIK w Moskwie: dla najlepszego reżysera, za najlepszy film, nagrodę publiczności i nagrodę za najlepsze zdjęcia. Polską premierę film miał na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym ,,Nowe Horyzonty” w kategorii „Polskie filmy krótkometrażowe”. Otrzymał tam Nagrodę London Film Academy.

X

METRYKA

DANE FILMU

Tytuł angieslki: Fisheye
Produkcja: KOSMOS Production, Polska

Premiera światowa: 5-12.11.2020 St. Louis International Film Festival (USA)
Premiera polska: 13.11.2020

Czas: 97 minut
Dozwolony od lat: 15
Dystrybucja w Polsce: Forum Film Poland

OBSADA

Julia Kijowska .......... Anna Waterman
Wojciech Zieliński .......... Jan
Piotr Adamczyk .......... porywacz
Andrzej Mastalerz .......... komisarz
Ewa Błaszczyk .......... matka Anny
Mirosław Konarowski .......... ojciec Anny
Krystian Wieczorek .......... Tomek
Maciej Marczewski .......... Paweł
Karolina Kominek .......... Zofia
Marta Ojrzyńska-Nalazek .......... Małgorzata
Natalia Wolska .......... mała Anna
Ignacy Sut .......... mały Marek

TWÓRCY

Reżyseria: Michał Szcześniak
Scenariusz: Szymon Bogacz, Michał Szcześniak, Piotr Tołoczko, zainspirowany opowiadaniem Szymona Bogacza „Majtki na lewą stronę”
Zdjęcia: Paweł Dyllus PSC
Scenografia: Anna Wunderlich
Montaż: Magdalena Chowańska, Ireneusz Grzyb
Muzyka: Agata Kurzyk
Charakteryzacja: Jan Roelfs
Dekoracje: Mark Scruton
Dźwięk: Maciej Wróblewski
Reżyseria dźwięku: Radosław Ochnio
Kostiumy: Dominika Gebel
Producent: Ewa Szwarc
Producent wykonawczy: Sebastian Petryk
Produkcja: KOSMOS Production
Koproducja: DI Factory/ Studio Fonograf/ Wojciech Stuchlik Film Production/ Wajda Studio/ Absolut Film
Współfinansowanie: Polski Instytut Sztuki Filmowej

Ta strona wykorzystuje pliki cookie.Zamknij