O FILMIE


Billy Hope (Gyllenhaal) ciężką pracą osiągnął wszystko, czego pragnął. Ma piękną i kochającą żonę (McAdams), uroczą córkę i tytuł bokserskiego mistrza świata. Choć wydaje się to niemożliwe, w ciągu jednego dnia traci wszystko. Sięga dna i musi znaleźć sposób, by się od niego odbić. Wsparcie znajduje na sali treningowej prowadzonej przez emerytowanego pięściarza i trenera najtwardszych bokserów amatorów (zdobywca Oscara Forest Whitaker). Dzięki jego pomocy, Billy rozpoczyna swoją największą walkę, która ma przynieść mu odkupienie i zwrócić zaufanie bliskich. Najważniejsze starcie odbędzie się poza ringiem.

Nominowany do Oscara Jake Gyllenhaal („Kod nieśmiertelności”) oraz Rachel McAdams („O północy w Paryżu”) w filmie reżysera „Dnia próby”. Dzięki porywającemu występowi w „Do utraty sił” Jake Gyllenhaal wymieniany jest jako faworyt wyścigu po Oscary w 2016 r. Za ścieżkę dźwiękową i utwór promujący film odpowiada jeden z najpopularniejszych współczesnych muzyków – Eminem.




jQuery Slider




EKIPA


Jake Gyllenhaal (Billy Hope)
Urodził się 19.12.1980 w Los Angeles w rodzinie filmowców. Jego ojciec, reżyser o szwedzkich korzeniach, Stephen Gyllenhaal pracował głównie w telewizji. Matka Naomi Foner jest scenarzystką i producentką. Siostra aktora Maggie Gyllenhaal to ceniona aktorka. Studiował na Columbia University, ale przerwał studia, by poświęcić się aktorstwu. Zwrócił na siebie uwagę już rolą nastolatka-schizofrenika w „Donnie Darko”. Grywa z powodzeniem w teatrze (m.in. „This is Our Youth” w Garrick Theatre w Londynie). Wielki rozgłos i nominację do Oscara przyniósł mu występ w „Tajemnicy Brokeback Mountain”. Kolejne głośne tytuły w karierze Gyllenhaala to „Jarhead: Żołnierz piechoty morskiej” Sama Mendesa oraz „Zodiak” Davida Finchera i „Bogowie ulicy” Davida Ayera. Za jedno z najlepszych jego wcieleń uznano przerażającą wręcz kreację twórcy tabloidowej telewizji w „Wolnym strzelcu”.

Rachel McAdams (Maureen Hope)
Urodziła się 7.10.1978 roku w London, prowincja Ontario, Kanada. Jej ojciec był kierowcą ciężarówki, matka pielęgniarką. W dzieciństwie Rachel ćwiczyła łyżwiarstwo figurowe. Już w wieku 13 lat zaczęła występować w szkolnych przedstawieniach szekspirowskich. W 1995 roku zdobyła nagrodę za rolę w jednoaktówce „I Live in Little Town”, prezentowanej podczas przeglądu teatrów szkolnych. Studiowała wiedzę o teatrze w York University w Toronto. Aktorską karierę zaczęła w produkcjach disnejowskich; gwiazdorską pozycję osiągnęła po kasowych sukcesach filmów „Wredne dziewczyny” i „Pamiętnik”.

Forest Whitaker (Tick Willis)
Urodził się 15.07.1961 w Longview, stan Teksas, wychował w Los Angeles. Amerykański aktor, niekiedy także producent i reżyser. Jednym z jego najbardziej cenionych występów była rola dyktatora Ugandy Idi Amina w „Ostatnim królu Szkocji” (Oscar, Złoty Glob i nagroda BAFTA). Jego ojciec (również o imieniu Forest) był akwizytorem, matka Laura Francis Smith nauczycielką. Forest ma dwóch młodszych braci, Kenna i Damona, a także starszą siostrę Deborah. W szkole średniej Palisades High School grał z sukcesami w futbol amerykański, ale bardziej interesowały go lekcje śpiewu. Występował w szkolnych inscenizacjach musicali i w ten sposób trafił do aktorstwa – zadebiutował w „Under Milk Wood” Dylana Thomasa. Studiował w California Polytechnic Institute, w klasie futbolowej, ale poważna kontuzja pleców zakończyła jego karierę sportową. Uczył się potem w Konserwatorium Uniwersytetu Kalifornijskiego (zamierzał zostać klasycznym tenorem), ale w końcu zdecydował się na karierę aktorską. Powierzano mu początkowo drugoplanowe role w ważnych filmach („Pluton”, „Good Morning, Vietnam”). Przełomem była rola Charliego Parkera w biograficznym filmie „Bird” Clinta Eastwooda. Współpracował z wybitnymi reżyserami (Robert Altman, Neil Jordan, Jim Jarmusch). Jest wegetarianinem, a także entuzjastą sportów walki.


Antoine Fuqua (reżyseria)
Amerykański reżyser i producent. Urodził się 16.02.1966 w Pittsburghu, stan Pensylwania. Studiował w West Virginia University. Założył własną firmę produkcyjną „Reel Power”, gdzie powstał jego pierwszy film, krótkometrażowy „Exit”. Rozgłos zdobył jako realizator pomysłowych teledysków (kręci je od 1987 roku) takich wykonawców, jak Arrested Development, Stevie Wonder, Toni Braxton, Pras i Usher. Zdobył nominację do nagrody MTV Best Rap Video za wideoklip „Heavy” D&Z Boys i dwie Music Video Production Awards za „Gangsta Paradise”, utwór w wykonaniu rapera Coolio; a także Sinclair Tenenbaum Olesiuk and Emanual Award za zwiastun do filmu „Młodzi gniewni” („Dangerous Minds”). Fuqua zrealizował wiele reklamówek, m.in. Big Star Jeans, Wings for Men, Miller Genuine Draft, Reebok, Toyota, Armani. Stale i z wielkimi sukcesami współpracuje z Denzelem Washingtonem.




DANE FILMU

Tytuł oryginalny:
Southpaw
Produkcja:
Escape Artists,
Fuqua Films,
Riche Productions,
WanDa Pictures
USA

Premiera światowa:
10.09.2015
Premiera polska:
11.09.2015

Dozwolony od lat: 15
Czas: 124 minuyt
Dystrybucja w Polsce:
Forum Film Poland

EKIPA

Reżyseria: Antoine Fuqua
Scenariusz: Kurt Sutter
Muzyka: James Horner
Zdjęcia: Mauro Fiore
Montaż: John Refoua
Scenografia: Derek R. Hill
Dekoracje: Merissa Lombardo
Efekty specjalne: Sean Deveraux
Kostiumy: David C. Robinson
Producenci: Todd Black, Jason Blumenthal,
Steve Tisch, Peter Riche, Alan Riche,
Jerry Ye, Antoine Fuqua
Producenci wykonawczy:
Bob Weinstein, Harvey Weinstein,
Gillian Zhao, Cary Cheng, Jonathan Garrison,
Kurt Sutter, David Bloomfield,
David Ranes, Dylan Sellers, Ezra Swerdlow,
Paul Rosenberg, Stuart Parr, David Schiff
Koproducent: Kat Samick

AKTORZY

Jake Gyllenhaal _____ Billy Hope
Rachel McAdams _____ Maureen Hope
Naomie Harris _____ Angela Rivera
Curtis „50 Cent” Jackson _____ Jordan Mains
Forest Whitaker _____ Tick Willis
Oona Laurence _____ Leila Hope
Skylan Brooks _____ Hoppy
Beau Knapp _____ Jon Jon
Victor Ortiz _____ Ramone
Rita Ora _____ Maria Escobar
Miguel Gomez _____ Miguel „Magic” Escobar
Clare Foley _____ Alice
Grace Marie Williams _____ dziewczyna Jordana
Dominic Colon _____ Mickey
David Whalen _____ detektyw Parker
Malcolm M. Mays _____ Gabe
Lana Young _____ Gloria




O FILMIE


Założeniem twórców filmu było stworzenie maksymalnie realistycznego obrazu sportowych zmagań i równie wiarygodnego wizerunku potężnego kryzysu rodzinnego i osobistego. – Niezwykle zaintrygowała mnie idea, iż Billy, pełen gniewu i wściekłości, robi karierę i pieniądze niejako dzięki nim. Z czasem ten gniew zacznie go niszczyć. Według mnie, i z pewnością też Antoine'a, jest to przede wszystkim opowieść o pokonywaniu własnego gniewu. A także o tym, jak to jest być ojcem – twierdził wykonawca głównej roli. Sutter wspominał, że podczas pracy nad scenariuszem, w którą włączyli się Gyllenhaal i Fuqua, koncepcja opowieści stopniowo ewoluowała. – Zrozumiałem, że powinniśmy przyjąć szerszą, bardziej uniwersalną perspektywę, niż tylko punkt widzenia bohatera. Tak więc tekst przekształcił się w rzecz o odkupieniu i osobistych demonach oraz o tym, jaki ma to wpływ na otoczenie bohatera – mówił. Cała trójka zgodziła się też, że należy unikać zgranych, konwencjonalnych chwytów z filmów o boksie.

Jake Gyllenhaal, godząc się na występ, miał bardzo słabe pojęcie o boksie, zaintrygował go jednak pełen dramatyzmu scenariusz. Kończąc pracę na planie, był już fanem tego sportu. Jak twierdził aktor, to reżyser Antoine Fuqua, wielki entuzjasta boksu, sprawił, że całym sercem zaangażował się w realizację filmu. Fuqua, od lat trenujący codziennie, zapewniał, że nie powstanie „jeszcze jeden film o boksie”. Reżyser zresztą już kilka lat temu, podczas spotkania ze zdobywającym właśnie sławę Gyllenhaalem, zapowiadał, że bardzo pragnąłby stworzyć mu możliwość zagrania naprawdę niezwykłej roli. Słowa dotrzymał.

Założeniem reżysera było, by postać Billy'ego „The Great” Hope'a została ujęta w sposób jak najbardziej otwarty, wręcz brutalny – aktor miał się obywać bez dublera, planowano zastosować bardzo nieliczne efekty specjalne, nie przewidziano też maskowania trudów walki za pomocą tricków montażowych. Chodziło o maksymalne zbliżenie się do świata boksu i atmosfery bezwzględnego, prawdziwego starcia. – Przypuszczam, że powodem, dla którego zagrałem wiele zróżnicowanych ról, była obawa, iż nie dam rady ich zagrać. W tym przypadku Antoine uwierzył we mnie już lata temu i ta jego wiara dodała mi skrzydeł. Myślę, że właśnie czyjaś głęboka wiara sprawia, iż osiąga się najlepsze rezultaty – tłumaczył Gyllenhaal.

Co ciekawe, początkowo film miał mieć całkiem inny charakter. Scenariusz pisano z myślą o słynnym białym raperze Eminemie, czyli Marshallu Mathersie („8. mila”). Eminem z kolei myślał o uwspółcześnionej wersji filmu „Mistrz” („The Champ”, 1979, reż. Franco Zefirelli) z Jonem Voightem. „Mistrz” z 1979 był nową wersją oscarowego „Mistrza” z 1931, w reżyserii Kinga Vidora, z Wallacem Beerym w roli głównej. W 1949 roku i ten film został przerobiony – przez reżysera Marka Robsona; Beery'ego zastąpił Kirk Douglas. Jednak scenarzysta Karl Sutter, twórca słynnego serialu „Synowie Anarchii” („Sons of Anarchy”), nie był zachwycony tym pomysłem, mimo że temat był mu bliski, bo jego ojciec półprofesjonalnie zajmował się boksem. – Nie interesował mnie remake czy reboot. Staram się nie tworzyć tekstów przewidywalnych. Próbowałem opowiedzieć osobistą historię Marshalla i jego załamania po śmierci jego najbliższego przyjaciela, Proofa. A także poruszyć inny ważny w jego życiu temat – ojcostwa. Stąd wątek córki, bo Marshall jest bardzo mocno związany z córką Hailie Jade – tłumaczył Sutter. Jednak Eminem niemal w ostatnim momencie zrezygnował z udziału w projekcie, postanawiając skupić się nad kolejnym albumem. Ale nie zerwał więzi z filmowcami. W pierwszej scenie filmu rozlega się jego utwór „Phenomenal”. Był też producentem ścieżki dźwiękowej, która ukazała się nakładem jego wytwórni Shady Records. – Myślę, że Eminem doskonale rozumie świat boksu, bo estrada jest podobna – pełna euforii i depresji. To straszliwa emocjonalna huśtawka, coś, z czym muszą się mierzyć i bokserzy, i muzycy – mówił reżyser, który nalegał, by raper nadal angażował się w produkcję. Eminem był pierwszą osobą, której pokazano ukończony film. – To człowiek, który przeszedł przez własną ciemność – tłumaczył Fuqua. – Jeśli uzna, że ta opowieść jest wiarygodna, to znaczy, że należycie wykonałem swoją robotę.